STEENERSEN MUSEET
Grense_løs / bound_less
2004/2005
I denne gruppeutstillingen med ny internasjonal samtidskunst samarbeidet "Du store verden(Trap)" med Riksutstillingene og Stenersenmuseet, og tok 12 nyskapende kunstnere på turné over hele landet.
Turnérute:
18.02.05 - 17.04.05 Oslo, Stenersenmuseet
23.04.05 - 29.05.05 Bodø, Bodø Kunstforening
11.06.05 - 21.08.05 Jølster, Sogn og Fjordane Kunstmuseum - Eikaasgalleriet
03.09.05 - 02.10.05 Harstad, Trondarnes Distriktsmuseum
15.10.05 - 06.11.05 Eidsberg, Eidsberg kommune, Kulturkontoret
19.11.05 - 29.01.06 Kirkenes, Grenselandmuseet
12.03.06 - 23.04.06 Stavanger Stavanger Kunstforening
12.05.06 - 04.06.06 Namsos, Nord-Trøndelag fylkesgalleri
Mer info om utstillingen lenger ned på siden:
Mine arbeider:
Blodeggene
Blodeggene er et objekt jeg har laget ved å suge ut innholdet av egg,
fylle dem med blod også fryse dem.
Fryseboks og slideprosjeksjon
Blodeggene har i utstillingssammenhengblitt vist ferdig skrelt i en frysedisk med lys. Jeg har da vist en slidsprojeksjonpå veggen i samme rom med 5 etapper av skrellingsprosessen. Ferdig skrelte egg lå også i en frysedisk med lys i utstillingsrommet.
”Pelling-event”
Blodeggene har blitt vist som ”pelling-event” der jeg skrelte 90 blodegg i en hvit
underkjole foran publikum under utstillingen. Dette eventet hadde jeg på Stenersne museet i Oslo og på Grenselandmuseet i Kirkenes.
"Clammy room"
Videoinstallasjon med animasjonsfilm på tre skjermer simultant. Viser hendelser med pølser, blod, fisk osv på et tomt hvitt bad. Handler om det kroppslige som vi ikke har helt kontroll over.
Mens jeg skrelte eggene tenkte jeg:
Et punkt der alt har stått stille, noe som har frosset i tid, noe urørt. Noe som er konservert. Noe varmt og levende som er blitt kjølig og kanskje dødt. Skrellingen ble en utforskning av dette.
Hvorfor er blod så ekkelt for mange? Jeg kjenner ikke noe ekkelt ved blod når det er kaldt og og jeg kjøper det som litervare. Spiser vi ikke kjøtt stadig? Når blir blod ekkelt?
Om varmt blodet kom ut av øyet på en levende kylling, da ville det være ekkelt, det er sikkert. Hvor går grensen?
Da jeg skrelte egg på Stenersen -i februar 05 var jeg gravid, -arbeidet ble annerledes for meg da, jeg tenkte på blodeggene som barn som ikke var blitt til. Og jeg tenkte på alt det blod vi mister i stedet for å få barn.
Mer om ustillingen
Unge kunstnere etablerer nye, alternative nettverk og har en mer sammensatt bakgrunn for sin produksjon og tenkemåte enn tidligere generasjoner. Vi har erfart tendensene, men nå vil bredden og kvaliteten på det komme tydeligere frem gjennom mønstringen av 12 unge kunstnere/kunstnergrupper som er tatt ut til å delta i grense_løs. Den anerkjente engelske kurator Henry Meyric Hughes har stått for utvalget sammen med Øystein Ustvedt, tidligere museumsleder ved Stenersenmuseet.
Grense_løs presenterer kunstnere som bevisst velger seg alternative nettverk til de som opprettholdes av nasjonale og andre mer etablerte institusjoner. Utstillingen tilbyr et skråblikk på kunstscenen slik den fortoner seg i vår globaliserte verden, der nye nettverk oppstår og flerkulturelle bakgrunner blander seg friskt og uhemmet og tilfører kunstscenen ny energi. Utstillingen var del av hundreårsmarkeringen for Norges uavhengighet.
Kunstnerne som deltar er Øystein Aasan, Robert Alda, Jan Braar Christensen, Camilla Dahl, Danger Museum (Øyvind Renberg og Miho Shimizu), Guri Guri Henriksen, Samira Jamouchi, Farhad Kalantary, Tone-Lise Magnussen, Eline McGeorge, Samir M'kadmi, Maria Vagle og Hege Vadstein. Les mer om kunstnerne her.
I forbindelse med utstillingsåpningen i Oslo fredag 18.-20. februar vistes performance / installasjon av Camilla Dahl, "I-duel 2", utført av Clare Thornton, "Overheadperformance" av og ved Hege Vadstein og Maria Vagle og "Skrelleevent" av og ved Guri Guri Henriksen.
En katalog til utstilligen, med tittel grense_løs / bound_less, ble utgitt av Du Store Verden! i 2005. Den inneholder tekst av Henry Meyric Hughes.
BLODEGGENE INSTALLASJON
Blodeggene har i utstillingssammenheng
blitt vist ferdig skrelt i en frysedisk med lys. Jeg har da vist en slidsprojeksjon
på veggen i samme rom med 5 etapper av skrellingsprosessen. Ferdig skrelte egg lå også i en frysedisk med lys i utstillingsrommet.
Foto av hender som skreller: Cornelius Widesvang